Doplatok zdravotného poistenia do minima
Doplatok platený zamestnancom
Aby sa vypočítaval doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu, je potrebné v menu Zamestnanci - Personalistika.
Na konkrétnom zamestnancovi na záložke:
Parametre mzdy - Zdravotné poistenie zaškrtnúť pole "Zdravotné poistenie - doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu".
Príjem 20 000 Kč, minimálny odvod v roku 2026 základ 22 400 Kč = 3 024 Kč.
V prípade, že zamestnanec nastúpi v priebehu mesiaca, doplatok do minima sa počíta pomerne krátený.
Pre výpočet sa berú kalendárne dni.
t. j. daný mesiac má napr. 30 dní, v zamestnaní je zamestnanec 20 dní
Pre rok 2026 sa počíta základ pre odvod do minima z čiastky
22 400 Kč / 30 dní v mesiaci x 20 dní pre daný mesiac.
Ďalšie nastavenie, ktoré ovplyvňuje výpočet - v prípade dvoch súbežných pracovných pomerov je dôležitý príznak Hlavný na pracovnom pomere.
Pri výpočte doplatku do minima sa berie tento pracovný pomer ako predvolený.
Doplatok príjmy bez účasti na zdrav. poistení
Od verzie 2026.2 je možné zaškrtnúť Doplatok príjmy bez účasti na zdrav. poist.
Doplatok zdravotného poistenia sa odvádza z minimálneho vymeriavacieho základu, aj keď je príjem bez účasti na zdravotnom poistení.
Príklad rozdielneho správania pri pracovnom pomere Dohoda o vykonaní práce alebo DPČ.
Pri zaškrtnutí iba Zdravotné poistenie - doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu sa pri Dohode o vykonaní práce a príjme pod 11 999 Kč a pri DPČ pri príjme pod 4 499 Kč doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu nevykoná.
Zaškrtnutie Doplatok príjmy bez účasti na zdrav. poist. má dopad pri Dohode o vykonaní práce a príjme pod 11 999 Kč - odvod do minima je z min. vymeriav. základu.
Pri DPČ pri príjme pod 4 499 Kč - odvod do minima je z min. vymeriav. základu.
Doplatok do minima rozdelený medzi firmu a zamestnanca
Ak sa má vypočítaný doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu rozdeliť medzi firmu a zamestnanca, zaškrtneme pole "Zdravotné poistenie - doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu" a zároveň "Rozdeliť medzi firmu a zamestnanca".
Doplatok do minima platený zamestnávateľom
Od verzie 2021.8. je možné platiť celý doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu na strane zamestnávateľa. V tomto prípade zaškrtneme v personalistike iba pole "Zdravotné poistenie - doplatok do minimálneho vymeriavacieho základu", čím zabezpečíme, že sa doplatok vypočíta.
Samotné započítanie platby na stranu zamestnávateľa potom nastavujeme v menu Zamestnanci - Aktualizácia miezd, kde na záložke Zdravotné poistenie klikneme na tlačidlo Nový a vyberieme zložku ZP DOPLATOK FIRMA. Tu nič nemeníme, iba uložíme a dáme "Prepočítaj mzdu". Následne sa doplatok pripočíta k riadku Zdravotné poistenie - firma:
Úprava sa samozrejme prejaví aj v prehľade pre zdravotnú poisťovňu a tiež na mzdovom liste. Zamestnanec teda platí odvod 4,5 % klasicky z reálnej mzdy, zvyšok platí zamestnávateľ.
Zníženie vymeriavacieho základu ZP
Ak máme na záložke Zľava na dani zaškrtnuté pole Držiteľ preukazu ZŤP/P, sprístupní sa nám pole "Zníženie vymeriavacieho základu ZP (Zákon č. 592/1992 Zb., §3 - Vymeriavací základ, odsek 7)" - toto sa používa najmä v prípade chránených dielní a pod.
Personalistika
Aktualizácia miezd
Pri výpočte mzdy sa základ pre odvod zdravotného poistenia zníži o čiastku 16 206 Kč platnú pre rok 2026. (čiastka sa aktualizuje každý rok)








